موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه فرهنگی قرآن و عترت راویان وحی باغین در سال 1388 تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضای

هیئت رئیسه آقای دکتر علی غلامعلی پور سرکار خانم معصومه شجاعی با مدیریت آقای حسین نامجو در شهر باغین شروع

به فعالیت نمود

اهداف موسسه:

این موسسه در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ متعالی قرآن کریم و زدودن محجوریت از چهره قرآن کریم در سطح شهر از طرق:

الف) آموزش عمومی ( روخوانی . روانخوانی . ترتیل . و تجوید)

ب) آموزش تخصصی( صوت الحن . حفظ کل قرآن کریم...

ج) آموزش حفظ خردسالان (3تا 5 و 5 تا 7 ساله )

می باشد

این وبلاگ تحت نظارت آقایان حسین نامجو و مَهدی شجاعی و خانم زهرا علیزاده اداره می گردد

نشانی : جنب بانک صادرات باغین مرکز قرآنی شهر باغین

شماره تماس: 3370410-0341

تلفکس: 3374353-0341

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن به عنوان کتاب دینی ما و تعمق در آیات آن است. به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد. در حالی که خداوند حکیم در این مورد می فرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، کلامی و قرآنی که مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برای مومنان است.

ای پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمت ها است باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله. (سوره یونس آیات 58-57)

ویژگی های خانواده ی قرآنی


اگر ما به آثار خواندن قرآن توجه و قرآن را مانند دوستی در زندگی انتخاب کنیم، آیاتش را بخوانیم و در معانی آسمانی‌اش تفکر کنیم، پس از مدتی زندگی‌مان سرشار از نور، روشنایی، طراوت و زیبایی خواهد شد.

ما در نیایشی پیش از تلاوت قرآن از خدا می‌خواهیم: «خدایا! رغبت مرا به قرآن افزون گردان و آن را مایه روشنایى دیده و درمانِ بیمارى‌هاى دل و از بین رفتن غم ‌و ‌اندوه من قرار ده. خدایا! زبانم را به خواندن قرآن بیارا و چهره‌ام را با آن زیبا، بدنم را با آن قدرتمند و ترازوى اعمالم را سنگین کن«. 

و در نیایشی که هنگام ختم قرآن می‌خوانیم، به خداوند می‌گوییم: «خدایا! قرآن را در دنیا همراه ما، در گور انیس ما، در قیامت شفاعت کننده ما، بر پُل صراط مایه روشنایى، در بهشت هم‌نشین، در برابر آتش دوزخ پوشش و براى اجراى کارهاى نیک، راهنماى ما قرار ده.»[ بحارالانوار، ج 89، ص 206 ـ209)

 

اگر از آغاز تا پایان به آیات و سوره‌های قرآن نظری بیفکنیم، خواهیم دید که قرآن، بهترین شیوه‌ها را برای زندگی دنیایی همراه با سعادت به انسان‌ها نشان داده است. زندگی همراه با عزت، سربلندی، برادری و بزرگواری، نه همراه با ظلم و بیداد و ستم.

بیایید خانه هایمان را قرآنی کنیم


خانواده ای که با قرآن انس داشته باشد، از برکات فوق العاده ای بهره مند خواهند شد، برکاتی که تنها منحصر به آخرت نیست بلکه در همین دنیا نیز می توان ثمرات آن را مشاهده نمود .

خانه ی قرآنی، ستاره‌ای برای آسمانیان
کارکرد وسیع و گرانقدر خانه، آن را مکانی مورد احترام و عنایت قرار داده است؛ اما چنانچه این محل معبدی برای بندگی و ذکر حق واقع شود، خداوند آن را رفیع و عظیم می گرداند. چنان که خطاب به رسول گرامیش می فرماید:

 

»فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبّح له فیها بالغدوّ و الاصال» (نور،36) رفعت و علو حقیقی خاص خداوند متعال است؛ خانه ای که مسجد خداوند و محل تسبیح او باشد، نیز عظیم و مرفوع است. 

آن چه از آیه فوق و تفسیر مرحوم علامه طباطبایی (المیزان) استفاده می شود، این است که اگر خانه از هر پلیدی منزه بماند و به ذکر خدا و عبادت او مزیّن شود، رفعت می یابد و از یک چهار دیواری سرد و بی روح خارج می شود و هر چه صبغه ی الهی و معنویش بیشتر شود، مقامی رفیع تر می یابد که مصداق کامل آن کعبه، خانه ی خدا است.(طباطبایی، 1363: ج 15، صص 179-  (178

یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آموزه های دینی ما همانگونه که به نورانیت ظاهری منزل سفارش کرده به نورانیت باطنی آن نیز توجه نموده است. ما انسان ها برای نورانی نمودن ظاهر منزل، سعی می کنیم خانه‌هایمان را در مکان‌های بنا کنیم که نوری بیشتری جذب می‌کنند. همچنین برای افزایش روشنایی، از انواع لامپ و چراغ نیز استفاده می کنیم. اما برای نورانیت باطنی آن چه باید کرد؟ 

یکی از مشخصه های خانه قرآنی آن است که چنین خانه هایی به برکت قرآن، از نورانیت باطنی نیز برخوردار می شوند چنانکه پیامبر اعظم(ص) در این زمینه می‌فرماید:

»نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن...فإن البیت إذا کثر فیه تلاوة القرآن... أضاء لأهل السماء کما تضیء نجوم السماء لأهل الدنیا»(1) 

با تلاوت قرآن، خانه هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه بسیار تلاوتِ قرآن شود، آن خانه برای اهل آسمان می درخشد همانگونه که ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند.

خانه قرآنی، محل ریزش برکت الهی:


امروزه به رغم اینکه از منازل کاه گِلی و خشتی خبری نیست و مسکن و خانه، با شتاب بیشتری در حال قد کشیدن هستند، همچنین با وجود اینکه میزان درآمدهای افراد رشد قابل توجهی نموده است، و نیز نعمت های الهی به طور چشمگیری در میان مردم افزایش پیدا کرده است، اما با همه اینها کمتر کسی را می بینیم که ننالد، به راستی چه اتفاقی افتاده که با وجود این همه نعمت، و با وجود این همه رفاه و آسایش نسبی که امروزه همگان از آن برخوردارند، اما باز هم بسیاری از مردم می‌نالند؟ 

چرا پدربزرگ‌های ما با وجود اینکه از نعمت برق محروم بودند و به جای آن از چراغ های کم فروغ استفاده می‌کردند، و یا به جای خانه های مجلل و شیک، در خانه های گِلی و گنبدی زندگی می‌کردند، و یا به جای اتومبیل های آخرین مدل، با اسب و الاغ، مسافت ها را طی می‌کردند، از زندگیشان راضی بودن و اینقدر نمی‌نالیدند؟ 

شاید یکی از علت های این مسأله این باشد که در حساب و کتاب امروزی ها، فرمولی به نام «برکت» جایش را به بالا بردن ارقام و اعداد داده است. در حالی که پیشینیان ما قبل از اینکه به اعداد و ارقام چشم بدوزند، در وهله ی نخست از فرمول «برکت» بهره می‌بردند و معتقد بودند که زندگی انسان با ارقام و اعداد پولی، سامان نمی یابد بلکه عامل معنویِ به نام «برکت» است که زندگی انسان را رونق می بخشد از همین رو همواره از خداوند درخواست «برکت» می کردند. 

یکی از شاخصه های خانواده قرآنی این است که بر اثر انس گرفتن با قرآن کریم، از نعمت «برکت» برخوردارند.

چنانکه امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می فرماید:

«الْبَیْتُ الَّذِی یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ یُذْکَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَکْثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِکَةُ»(2)

خانه‌ای که قرآن در آن خوانده شود و خدا در آن یاد گردد برکتش افزون می‌شود و فرشتگان در آن حضور می‌یابند. 

ورود شیطان به خانه قرآنی ممنوع:
شیطانی که به دلیل تکبر و خودبرتر بینی، از دستور خداوند سرپیچی کرد [3] و از درگاه خداوند رانده شد،[4] نه تنها نخستین دشمن انسان محسوب می شود، بلکه از سرسخت ترین دشمنان او نیز می باشد از همین رو همواره تلاش می کند تا به هر نحوی که شده انسان را از راه راست، به بیراهه کشانده و او را گمراه کند. اما برای رهایی از توطئه های این دشمن، چه باید کرد؟

راه های زیادی وجود دارند که یکی از مهمترین آنها، تلاوت قرآن است. به گونه ای که یکی از برکات خانه ای که در آن قرآن تلاوت شود، این است که مانع نفوذ شیطان می شود.

چنانکه امام صادق(علیه السلام) در این زمینه می فرماید:

»الْبَیْتُ الَّذِی یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ یُذْکَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ .... تَهْجُرُهُ الشَّیَاطِینُ»(5)

خانه‌ای که قرآن در آن خوانده شود و خدا در آن یاد گردد ... شیاطین از آن دور می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۸:۳۶
حسین نامجو

به گزارش سرویس کشکول جام نیوز، در جنوبی ترین نقطه خشکی های زمین و دقیقا در محلی که ۲ اقیانوس هند و اطلس به یکدیگر می رسند، حد فاصل جالبی از آب این دو اقیانوس قرار داشته و هرگز با هم مخلوط نمی شوند.

موضوعی که به عنوان یکی از اعجازهای علمی قرآن بارها مورد تاکید محققان قرار گرفته است.

 

 

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿۱۹﴾

میان آن دو حد فاصلى است که به هم تجاوز نمى‏کنند (۲۰)

دو دریا را [به گونه‏اى] روان کرد [که] با هم برخورد کنند (۱۹)

 

بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ ﴿۲۰﴾

میان آن دو حد فاصلى است که به هم تجاوز نمى‏کنند (۲۰)

 

فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۲۱﴾

پس کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید (۲۱)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۵۶
حسین نامجو

توقف فعالیت‌های قرآنی استان‌ها مشکلی به نام بودجه دارد

%d8%aa%d9%88%d9%82%d9%81-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af

گروه فعالیت‌های قرآنی: کمبود اعتبارات مالی، برخی فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در استان‌ها، متوقف ساخته و تعدادی از موسسات قرآنی را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همگام با شرایط خاص مالی که در کشور از مدت‌ها پیش حاکم شده است، موسسات قرآنی کشور نیز به نوع خود با این مشکل دست به گریبان هستند و باز نبودن دست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شده فعالیت‌های قرآنی استان‌ها متوقف شود و همچنین بسیاری از این موسسات در آستانه تعطیلی قرار گیرند.
آنچه که در ذیل می‌آید، گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان قرآن و عترت مراکز برخی از استان‌های شمالی، جنوبی، مرکزی، شمال غربی و شمال شرقی است که خواستار انعکاس رسانه‌ای وضع موجود شدند.

توقف برنامه‌های بنیادین معاونت قرآن
یکی از مسئولان استان‌های مرکزی دراین خصوص می‌گوید: برکسی پوشیده نیست که کشور با مشکلات مالی مواجه است و باید طبق اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کرد، اما چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخی از کارهای موثر و بنیادین این معاونت برگزار نمی‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه تسویه‌حساب مالی جشنواره‌های پیشین، مانند جشنواره آیات، 70 درصد تعهدات محقق شد. البته اداره کل، مابقی اعتبارات هزینه شده را از محل اعتبارات استانی خود جایگزین می‌کند اما باید دانست فشار اصلی این امر بر دوش موسسات قرآنی است که اجرا برخی از امور جشنواره را برعهده داشتند.

برنامه‌های معاونت شفاف‌سازی شود
این مقام مسئول تصریح کرد: قرار است که کارها به موسسات و اتحادیه‌های استانی واگذار شود و در این راستا باید نحوه حمایت از موسسات مشخص شود. هر مدیری حق دارد طبق صلاح‌دید خود، برنامه‌های قبلی را ادامه ندهد، اما نباید مخاطبان را منتظر و بلاتکلیف بگذارد و باید نظر خود را درباره برنامه‌های پیشین و یا در حال اجرا صریحاً اعلام کند.

وی توضیح داد: ما یک مبلغ کمی را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت کردیم تا موسسات قرآنی را بتوانیم سرپا نگه داریم. اما مطلع هستم بسیاری از موسسات استان‌های دیگر بیش از یک سال و نیم است که مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. منظور من از حمایت‌های مالی، پخش کردن پول بی‌‌ضابطه بین موسسات نیست، بلکه منظور من حمایت‌های مالی در قالب تفاهم‌نامه‌های آموزشی است.
این فعال قرآنی گفت: وقتی که کمبود اعتبارات مالی به حدی است که برنامه‌های زیرساختی مانند دوره‌های آموزش قرآن و آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن تعطیل می‌شود، روا نیست که برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که بودجه میلیاردی می‌طلبد و یک فعالیت تبلیغی و ترویجی است، این میزان هزینه شود.
وی بیان کرد: مشکل دیگر ما این است که بودجه لازم برای استخدام نیروی انسانی برای دفتر معاونت قرآن و عترت هر استان، تامین اعتبار نشده است و طی نامه‌ای اعلام کردند که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند. قابل تصور نیست که دفاتر این معاونت که مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بدون امین اعتبار به کار خود ادامه دهد.
یکی دیگر از کارشناسان قرآن و عترت استان‌های شمالی کشور ضمن تایید وضع موجود گفت: هم‌اکنون در وضع خوبی به سر نمی‌بریم. ما از سال گذشته تاکنون نتوانستیم از موسسه‌های قرآنی حمایت کنیم و این وضع باعث شده است تا فعالیت‌های آنها متوقف و افت کند و حتی آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن نیز که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، برپا نشده است.

کمک خیرین به موسسات قرآنی
وی ادامه داد: برخی از موسسات به صورت خودجوش و توسط خیرین به حیات خود ادامه می‌دهند. در مسئله تجهیزات، به تازگی کتاب‌هایی برای ما فرستاده شده است که چندین سال در انبارها بوده است. همایش‌های سالیانه مدیران موسسات و بیمه فعالان قرآنی نیز قطع شده است.

موسسات جدیدالتاسیس؛ متحمل بیشترین فشار
این فعال قرآنی تصریح کرد: به نظر من موسساتی که سابقه چندین‌ساله دارند بهتر می‌توانند با این مشکل کنار بیایند و وابستگی کمتری از لحاظ مالی به معاونت دارند اما موسسات جدیدالتاسیس بیشترین آسیب را در این زمان می‌بینند. حتی مجوز فعالیت آنها نیز به مدت یک سال و نیم است که صادر نشده است و بعید می‌دانم با این روند پیشرو، موسسات بتوانند به سطح کیفی سابق برسند.

کوتاهی ما و حمایت مالی وهابیت
دیگر کارشناس قرآن و عترت یکی از استان‌های مرزی دراین خصوص اظهار کرد: استان ما یکی از استا‌ن‌های مرزی و بسیار محروم است و در این شرایط که نمی‌توانیم از موسسات قرآنی حمایت کنیم، وهابیت از برخی از مراکز دینی حمایت مالی می‌کند اما متاسفانه موسسات قرآنی در آستانه تعطیلی هستند.
وی افزود: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که موسسات با این وضعیت تا کی می‌توانند سرپا بمانند آما آنچه که مسلم است این است که باید فوری به داد موسسات رسید. در سال‌های اخیر برای رشد موسسات قرآنی زحمات زیادی کشیده شد و اگر با این وضع ادامه دهیم، ثمرات گذشته در خطر از دست رفتن قرار می‌گیرد.
این مسئول بیان کرد: ما این وضعیت را بارها و بارها به گوش مسئولان رساندیم و آنها نیز به ما پاسخ دادند که بودجه نیست و باید منتظر شد و ما هم صبر می‌کنیم.
مسئول قرآن و عترت دفتر یکی از استان‌های جنوبی ضمن تایید این شرایط عنوان کرد: این بحران‌های مالی باعث رکود فعالیت‌ها شده است ولی ما در استان خود مسابقات و طرح‌های استانی را تدارک دیده‌ایم، از رکود فعالیت‌های دینی و قرآنی عبور کردیم.
وی ادامه داد: آزمون‌‌های ملی حفظ و مفاهیم قرآن که همه ساله توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، یکی از پایه‌های درخشش این معاونت است و در استان‌ها، وزارت ارشاد را به همین آزمون‌های قرآنی می‌شناسند و مدارک صادر شده برای قرآن‌آموزان، اعتبار خود معاونت را بالا می‌برد.
این فعال قرآنی گفت: کارشناسان قرآن و عترت طبق وظایفی که برای آنها تعریف شده است، درحد توان مشغول رایزنی با دستگاه‌های مختلف مانند استانداری و ... هستند که فشارهای مالی به حداقل برسد. البته به نظر می‌رسد که در حال عبور از این بحران هستیم و این واقعیتی است که مهمترین بحث مدیران قرآنی است.

مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی استانی ضمانت اجرایی ندارد
وی توضیح داد: راه‌اندازی منشور توسعه فرهنگ قرآنی استان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به خاطر مشکلات مالی متوقف شده است و مصوبات آن اجرا نمی‌شود. به عبارت دیگر مصوبات و جلساتی که پشتوانه مالی نداشته باشد، ضمانت اجرایی نخواهد داشت.
این کارشناس قرآن و عترت یادآور شد: براساس قول‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد به زودی مقداری کمک‌های مالی شود که در صورت تحقق این امر، کار اندکی پیش رود.
وی ضمن انتقاد از بودجه ناچیز فرهنگی گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و باید بیشترین اعتبار را در زمینه فرهنگی در نظر بگیریم ولی مقوله فرهنگ مورد بی‌مهری قرار گرفته است و به آن کم‌توجه شده است.
کارشناس قرآن و عترت یکی دیگر ازاستان‌های شمال غربی کشور درباره رکود فعالیت‌های قرآنی استان‌ها گفت: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از آخرین انتصابات وزیر در این زمینه بود و خود این وقفه چندماه موجب بلاتکلیفی برنامه‌های قرآنی در کشور شد. 

سفرهای استانی که ادامه نیافت
وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های خوب در دوره‌های قبلی این بود که سفرهای استانی زیادی داشتند و با حضور خود، سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت را توضیح می‌دادند. با من تماس‌هایی برای دریافت نظرات انجام شد ولی متاسفانه ما نتیجه‌ای ندیدیم.
این فعال قرآنی ادامه داد: هنوز خود ما با ابهامات زیادی درخصوص مسائل اجرایی و نحوه حمایت‌های مالی و آزمون‌های ملی قرآنی مواجه هستیم و جوابی برای مراجعه‌کنندگان خود نداریم. به طور کلی دیدگان ما همچنان به تهران است که ما را از این بلاتکلیفی بیرون آورند.
وی در پایان تصریح کرد: برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها جلسات متعددی برگزار شد اما به خاطر مشکلات مالی این جلسات بی‌ثمر ماند و مصوبات آن به مراحل اجرایی نرسید.

ایکنا براساس رسالت خبری خود آماده دریافت و انعکاس نظرات مسئولان است!

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۳۱
حسین نامجو

بعد حمد و  بقره ، عمران ، نساء و مائده

از نعم اعراف و نفل توبه بستان فائده

بعد یونس هود و یوسف رعد ابراهیم و حجر

نحل و اسری کهف و مریم سوره طه بذکر

انبیا حج مؤمنون خوان نور و فرمان شعرا

نمل و قصه عنکبوت و روم و لقمان سجده را

حزب و سبأ فاطر و یس و صف صاد و زمر

مؤمن و مصباح و شوری زخرف دخان و هم زبر

جاثیه احقاف محمّد (ص) وان دگر فتح حجر

قاف می دان ذاریات و طور و هم نجم و قمر

بعد رحمن واقعه بعدش حدید است و جدال

حشر و بعدش امتحان صف جمعه با عز و جلال

پس منافق پس تغابن بعد این دو وان طلاق

بعد از تحریم و مُلک و نون بعد این سه حاق

پس از معارج نوح و جن تزمیل و تدثیر و قیام

دهر و مرسل بین نبأ نازع عبس تکویر نام

فطر و صف و شق و برج و طارق اعلی العلی

غاشیه فجر و بلد شمس است و لیل است و ضحی

انشراح و تین علق قدر است بعدش بیّنه

بعد از آن زلزال می دان عادیات و قارعه

پس تکاثر عصر و همزه و فیل ایلافت حصر

بعد ماعون کوثر است و کافرون را بعد نصر

از لهب اخلاص می دان و فلق ختمش به ناس

بحث ختم سوره ها از شرح می کن اقتباس

 

« مرحوم ملا مختار اعمی »

برگرفته از کتاب آشنایی با سوره های قرآن تالیف آقای جعفر شیخ الاسلامی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۱۴
خادم القرآن
مسن ترین حافظ قرآن کریم در یکی از روستاهای توابع شهرستان شهر بابک، در استان کرمان زندگی می‌کند. به گفته اهالی روستا آقای طهماسبی که حافظ بخش عظیمی از قرآن کریم بوده بیش از ۱۱۵ سال سن دارد.
108918_275
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۱۴
حسین نامجو

i3pbuq5cxsd8pd3h3x9a.png

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۵۵
خادم القرآن
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۵۲
حسین نامجو

همتی عنوان کرد:

%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b9%db%8c%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c

گروه سلامت: سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه در تلاش برای طراحی بیمارستان‌ها براساس اصول و معیارهای اسلامی هستیم، گفت: در این راستا کمیته‌ای تشکیل و مباحث مربوط به معماری، چیدمان و چینش مراکز را به نحوه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

حسین همتی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به جلسه مسئولان معاونت دانشجویی و فرهنگی این وزارتخانه به منظور بررسی برنامه‌های پیش روی این معاونت، اظهار کرد: در این نشست پرونده رابطان قرآنی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی قطعی شد که بدین منظور قرار است تا طراحی و بازنگری استانداردهای بیمارستان‌ها را داشته باشیم.
طراحی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی براساس اصول و معیارهای اسلامی
همتی با بیان اینکه در تلاش برای طراحی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی براساس اصول و معیارهای اسلامی هستیم، اظهار کرد: در این راستا کمیته‌ای تشکیل و مباحث مربوط به معماری، چیدمان و چینش مراکز را به نحوه‌ای پیگیری خواهیم کرد تا بیشترین امکان اسلامی شدن را داشته باشند.
حضور رابطان قرآنی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به حضور رابطان قرآنی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به منظور انجام فعالیت‌های مرتبط با این حوزه، اضافه کرد: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به طور معمول محیطی هستند که بیشترین توجه بیمار نسبت به مفاهیم معنوی در آن‌ها شکل می‌گیرد زیرا نزدیک‌ترین ارتباط را افراد با خداوند زمانی دارند که در درون بیماری هستند.
طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
وی با اشاره به آغاز طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: برای اجرای این طرح در ابتدا درصددیم تا مشخص کنیم که بی‌سواد قرآنی در بین کارکنان، اساتید و دانشجویان به چه کسی اطلاق می‌شود و چه حداقل‌هایی را باید داشته باشد، بنابراین در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که از طریق آن بتوانیم آمار تمامی دانشگاه‌ها و وضعیت فعلی آن‌ها را استخراج کنیم و در هر سال درصدی از آن را کاهش بدهیم.
ایجاد روش تحقیق مناسب در حوزه‌ مباحث قرآنی
همتی با اشاره به تلاش مجموعه برای ایجاد روش تحقیق مناسب در حوزه‌ مباحث قرآنی، اضافه کرد: بدین منظور روز گذشته نشستی با حضور معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت، سردبیران مجلات قرآن و طب و سبک زندگی زندگی اسلامی با محوریت سلامت و نیز استاد محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم برگزار و در خصوص راهکارهای دستیابی به یک روش تحقیق مناسب در حوزه فعالیت‌های قرآنی بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: در این نشست مقرر شد با موسسه استاد محمدعلی انصاری به منظور اجرای برنامه‌های ویژه در این حوزه همکاری تنگاتنگی داشته باشیم تا آیات مرتبط در حوزه سلامت را استخراج، این مطالب را تدوین و روش تحقیقی برای آن‌ها آماده کنیم تا برای اعضای هیئت علمی کارگاه‌های متعددی را در این بخش برگزار کنیم.
دستورالعمل کنگره‌های قرآن‌پژوهی و طب به زودی برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ادامه داد: در خصوص نحوه برگزاری کنگره‌های قرآن‌پژوهی و طب نیز مقرر شد تا به زودی دستورالعمل کنگره‌های قرآنی دانشگاه‌ها را به مراکز ابلاغ کنیم تا دانشگاه‌ها تا اواخر فصل پاییز کنگره‌های خود را برگزار کنند و ما نیز در اواخر امسال کنگره ملی قرآن‌پژوهی و طب را برگزار کنیم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۵۰
حسین نامجو