موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه فرهنگی قرآن و عترت راویان وحی باغین در سال 1388 تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضای

هیئت رئیسه آقای دکتر علی غلامعلی پور سرکار خانم معصومه شجاعی با مدیریت آقای حسین نامجو در شهر باغین شروع

به فعالیت نمود

اهداف موسسه:

این موسسه در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ متعالی قرآن کریم و زدودن محجوریت از چهره قرآن کریم در سطح شهر از طرق:

الف) آموزش عمومی ( روخوانی . روانخوانی . ترتیل . و تجوید)

ب) آموزش تخصصی( صوت الحن . حفظ کل قرآن کریم...

ج) آموزش حفظ خردسالان (3تا 5 و 5 تا 7 ساله )

می باشد

این وبلاگ تحت نظارت آقایان حسین نامجو و مَهدی شجاعی و خانم زهرا علیزاده اداره می گردد

نشانی : جنب بانک صادرات باغین مرکز قرآنی شهر باغین

شماره تماس: 3370410-0341

تلفکس: 3374353-0341

استاد محمد صدیق منشاوی

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶ ب.ظ
.
[عکس: mohammad.jpg]
.


استاد محمد صدیق منشاوی به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در شهر منشات کشور مصر و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. او به رسم قاریان بزرگ کشور مصر در همان دوران طفولیت تمام کلام الله مجید را حفظ می کند. سپس زیر نظر پدرش شیخ صدیق که خود در آن زمان از قراء بزرگ کشور به شمار می رود و همچنین تحت مکتب استاد محمد سلامه به یادگیری علم قرائت مشغول می شود. با توجه به استعداد فراوان این قاری نوجوان از ده سالگی به بعد در محافل عمومی به تلاوت می پردازد. زمان بدینسان طی شده تا دوران جوانی که شهرتش فراگیر و مخاطبین تلاوتش بسیار می گردند. در عظمت تلاوت ایشان همین بس که مسئولین رادیوی کشور مصر که سایر قراء برای تلاوت در آن به قبولی در امتحانات خاصی نیازمند بودند ، در محافل ایشان حاضر شده و تلاوتهایشان را ضبط و برای عموم پخش می کردند. از ویژگیهای تلاوت استاد می توان به لحن گرم و حزین همراه با معنویت ، صوت شفاف و قدرتمند ، تلفظ صحیح حروف ، استفاده از ظرفیت های موجود در اختلاف قرائت و... اشاره کرد که همه ی این مشخصات باعث می شود که ایشان را در میان متقدمین کم نظیر و در میان متاخرین بی نظیر بدانیم. تاثیر آیات خداوند در تلاوت ایشان چنان مشهود است که اگر بخواهیم به حس آیات الهی نزدیک شویم شاید یکی از راه های آن استفاده از تلاوت های این استاد عظیم الشان باشد. ایشان بین جامعه ی قرآنی به شهید القراء معروفند که شاید علت این نامگذاری کوتاهی عمر استاد باشد. استاد منشاوی در کشورهای مختلفی به تلاوت قرآن پرداخته اند که بعضی از آن تلاوتها امروزه در دسترس دوست داران ایشان قرار دارد و بعضی دیگر یا به بیان بهتر بیشتر آنها خیر..! از جمله کشورهایی که استاد به آنها سفر کرده اند می توان به اندونزی ، کویت ، عربستان ، لیبی ، فلسطین ، سوریه و عراق اشاره کرد. شیخ محمد صدیق منشاوی در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی و در سن ۴۹ سالگی به دیار باقی شتافت و برای همیشه جهان اسلام را در حسرت استفاده ی فراتر از آن صوت ملکوتی قرار داد. در مورد علت وفات ایشان صحبت های متعددی از جمله سرطان حنجره ، مسمومیت و... منقول است که هیچ کدام مستند نیست بلکه به گفته ی برادر استاد ، ایشان با یک بیماری ساده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند...
و اما در حوزه ی تلاوت استاد حرف بسیار است که یک نکته از هزار هم کافی است برای درک مقام تلاوت ایشان. استاد محمد صدیق منشاوی به عنوان شخص اول سبکی از تلاوت در کشور مصر مطرح هستند که پیش از ایشان و حتی پس از ایشان هم هرگز کسی نتوانست در آن سطح و هم طراز با استاد تلاوت کند. سبکی که قاریان متعددی از خاندان استاد و یا سایرین از جمله صدیق منشاوی (پدر استاد) ، محمود منشاوی (برادر استاد) ، احمد منشاوی (عموی استاد) ، احمد الرزیقی و... از پیشگامان این سبک بوده و هستند. لازم به ذکر است که از نسل استاد و برادر ایشان هم قاریان متعددی در حال حاضر مشغول تلاوت به همین شیوه هستند که هیچ کدام در حد و اندازه ی شیخ محمد ظاهر نشده اند. این سبک از تلاوت مبتنی بر خطی خوانی مقامات است که صوت قدرتمندی می طلبد چرا که اگر به شیوه ی استاد عبدالباسط خطی خوانی دنبال شود که تمام مقامات هم سطح عوض می شوند باعث آسیب دیدگی و تخریب زودهنگام در حنجره خواهد شد که شاهد این ادعا مقایسه ی بین تلاوت های حدود سی سالگی استاد عبدالباسط با چهل سالگی به بالای ایشان است که به کلی توانایی حنجره ی استاد از آن سنین به بعد افت کرده است. دیگر قراء سعی بر پله ای خوانی مقامات دارند به نحوی که با ورود به هر مقام درجات متعدد آن را طی می کنند که با نوسان صوت بین درجات بم ، توسط و اوج مانع از یکنواختی فشار بر حنجره می شوند. اما استاد منشاوی علی رقم خطی خوانی مقامات با تعویض مقام به شکل غیر هم سطح این یکنواختی را تعدیل می کنند تا از صدمه به حنجره جلوگیری شود.استاد منشاوی هم اکنون در فضای اینترنت صدها تلاوت یافت می شود که عموم آنها متاسفانه کیفیت مناسبی در ضبط ندارند که تقریبا قابل استفاده نمی باشند اما حدود هفتاد تا هشتاد تلاوت زیبا با کیفیت مناسب صدا هم وجود دارد که همین تعداد هم گنجینه ی با ارزشی است. از بین این تعداد تلاوت هم باز تلاوتهایی هستند که به عنوان گل سرسبد این مجموعه در جامعه ی قرآنی جهان اسلام می درخشند و سالهاست که خلوت دوست داران ایشان را پر کرده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۳
حسین نامجو

نظرات  (۱)

روحش شاد.سوره مومنون و نحل رو محشر تلاوت کرده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی