موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه فرهنگی قرآن و عترت راویان وحی باغین در سال 1388 تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضای

هیئت رئیسه آقای دکتر علی غلامعلی پور سرکار خانم معصومه شجاعی با مدیریت آقای حسین نامجو در شهر باغین شروع

به فعالیت نمود

اهداف موسسه:

این موسسه در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ متعالی قرآن کریم و زدودن محجوریت از چهره قرآن کریم در سطح شهر از طرق:

الف) آموزش عمومی ( روخوانی . روانخوانی . ترتیل . و تجوید)

ب) آموزش تخصصی( صوت الحن . حفظ کل قرآن کریم...

ج) آموزش حفظ خردسالان (3تا 5 و 5 تا 7 ساله )

می باشد

این وبلاگ تحت نظارت آقایان حسین نامجو و مَهدی شجاعی و خانم زهرا علیزاده اداره می گردد

نشانی : جنب بانک صادرات باغین مرکز قرآنی شهر باغین

شماره تماس: 3370410-0341

تلفکس: 3374353-0341

فکوری:

تشکیل بانک اطلاعات قرآنیان، نخستین گام تحقق منویات مقام معظم رهبری است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و فعال استان بوشهر ضمن بیان راه‌های تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، تشکیل بانک جامع اطلاعات فعالان قرآنی را نخستین گام در تحقق منویات قرآنی مقام معظم رهبری عنوان کرد.

حامد فکوری، قاری و فعال قرآنی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در امور قرآنی اظهار کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار زیاد قرآنی دارد و بعد از مطالبات مقام معظم رهبری در امور قرآنی ظرفیت‌ها به سمت خوبی هدایت‌ شده است.

وی ادامه داد: در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که معظم له در بیانات خود آن را مطرح کردند، کمیته‌ها به صورت جهادی و در سطوح مختلف کار را دنبال می‌کنند و دوره‌های مختلف آموزشی را برگزار می‌کنند و سعی می‌شود، پس از رسیدن به قرائت صحیح روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، دوره‌های حفظ قرآن نیز آغاز شود.

فکوری خاطرنشان کرد: استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران از جمله استان‌های فعال در امر حفظ قرآن کریم هستند و بوشهر نیز در جایگاه خود از رتبه خوبی در کشور در این عرصه برخوردار است. برای تحقق منویات مقام معظم رهبری بر اساس توانایی استان بوشهر، ما جلسات مختلفی را با فعالان قرآنی برگزار کرده‌ایم.

وی توضیح داد: در این جلسات هم‌اندیشی؛ فعالان قرآنی استان بوشهر به این نتیجه رسیدند که نخستین گام برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت حفاظ قرآن کریم، تشکیل بانک جامع اطلاعات قرآنیان این استان است و باید بدانیم در کشور چه تعداد حافظ، چه تعداد قاری، چه تعداد در حال حفظ و... وجود دارد.

تدوین بانک اطلاعات قرآنیان بدون هزینه مادی

این فعال قرآنی استان بوشهر تصریح کرد: به برکت قرآن کریم بسیاری از بی‌سوادها، باسواد شدند و برکات بسیار زیادی حاصل شد. باید این برکات برای مردم بیان شود، خیلی‌ها گمان می‌کنند که تشکیل بانک قرآنی نیازمند صرف هزینه‌ها و بودجه‌های زیادی است؛ اما واقعیت این است که با کمترین بودجه ممکن می‌توان این بانک اطلاعات را فراهم کرد.

فکوری یادآور شد: فعالان قرآنی در مراکز قرآنی، در خانه‌های قرآن، در موسسات قرآنی و شعبات استانی، شهر و روستا قابل شناسایی هستند و به راحتی می‌توان با ارتباط این مراکز قرآنی بانک اطلاعات قرآنی استان بوشهر تدوین شود. این نخستین گام برای تربیت حفاظ قرآن کریم است؛ در گام بعدی باید افراد علاقه‌مند را با کمک مربیان حفظ قرآن با روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم قرائت و حفظ قرآن آشنا کرد.

این قاری قرآن بیان کرد: همان گونه که نگاه مقام معظم رهبری در سفر به استان قم این بود که از پژوهش‌ها، تالیفات و کارهای فاخر حوزوی و روحانیون موفق تجلیل شود، ما نیز باید به سهم خود از حفاظ قرآن کریم تجلیل به عمل بیاوریم و آنها را باور داشته باشیم و خواسته‌های آنان را ارزیابی کنیم تا این مجموعه بتواند رشد پیدا کنند.

وی گفت: نقش کلیدی برای رسیدن به جامعه قرآنی که رهبر مسلمین جهان، حضرت امام خامنه‌ای مد نظر دارند، این است که همه دست به دست هم دهیم و کارکردها و چهره‌های الگوی قرآنی را برای همه اقشار جامعه معرفی کنیم تا با معرفی این الگوها و تاثیرپذیری مردم به این روند سرعت بیشتری دهیم. امروز دستگا‌ه‌های مختلف خالصانه وارد برنامه‌های قرآنی شدند، اما به صورت جزیره‌ای کار می‌شودو باید این فعالیت‌ها به صورت متمرکزانجام شود.

این فعال قرآنی استان بوشهر اظهار کرد: در حال حاضر طبق آمارها در استان بوشهر 500 نفر مشغول حفظ قرآن کریم در طرح موسسات جامعةالقرآن هستند و در طرح سازمان اوقاف و امور خیریه نیز سهمیه استان بوشهر3500 نفر در نظر گرفته شده است، البته این سهمیه‌ها در طرح‌های پله‌کانی به تدریج افزایش می‌یابد تا به هدف نهایی دست یابیم.

تعامل دستگاه‌ها برای رفع مشکلات مکان موسسات قرآنی

فکوری با اشاره به مشکلات موسسات قرآنی استان بوشهر اضافه کرد: بیشتر موسسات قرآنی کشور درگیر تهیه مکان موسسه هستند و موسسات قرآنی استان بوشهر نیز این مسئله مستثنی نیستند و معضل تامین جا دارند. در 10 شهرستان استان بوشهر ساختمان ویژه جامعه قرآنی وجود ندارد و برای گردهمایی قرآنیان مکان خاصی اختصاص داده نشده است.

وی بیان کرد: البته داشتن این مکان به هیچ عنوان به معنای داشتن ساختمان مجلل نیست، بلکه می‌توان این پایگاه قرآنی استان بوشهر در یک مسجد باشد. همان گونه که در صدر اسلام مسلمانان در مسجد دور هم جمع می‌شدند، امروزه هم مساجد می‌توانند پایگاه قرآنیان استان‌ها باشد و نباید اجازه دهیم که مساجد در این زمینه نقش خود را از دست دهند.

این قاری قرآن بوشهری یادآور شد: مساجد در دهه‌های قبل و به خصوص در پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرکز تجمع مسلمانان بود. فتوای جهاد علیه استعمار انگلیس از مسجد سیدالشهدا(ع) کوی دهدشتی بوشهر صادر شد؛ بنابراین قرار نیست برای داشتن یک مکان جدا، ساختمانی با هزینه‌های زیاد ساخته شود و چند سال به طول بیانجامد.

وی تصریح کرد:  این ظرفیت‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز فرهنگی استان بوشهر وجود دارد و با تعامل و همکاری متقابل موسسات قرآنی می‌توانند از مکان این مراکز آموزشی و فرهنگی استفاده کنند و آموزش‌های قرآنی خود را به مخاطبان این مراکز نیز ارائه دهند تا سریع‌تر مطالبات مقام معظم رهبری عملیاتی شود.

فکوری با اشاره به لزوم پایبندی جامعه قرآنی کشور به اخلاق قرآنی عنوان کرد: افرادی که دوره‌های آموزشی قرآن را سپری می‌کنند و به مدارج بالا می‌رسند، باید هم‌زمان مودب به آداب قرآنی شوند و اگر دنیا دوستی ومادی‌گرایی در آنها راه پیدا کند، نمی‌توانند موفق شوند و خوشبختانه در جلسات سنتی آموزش قرآنی کشور نیز اساتید این مطالب را به شاگردان خود انتقال می‌دهند.

وی ضمن تاکید برلزوم افزایش مطالعات علوم قرآنی بین حفاظ قرآن کریم افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حفظ مقدمه انس و تدبر در قرآن و عمل به دستورات وپیام‌های آن است. فعالان قرآنی باید حلقه واصل زنجیرهای مردمی در جامعه به هم باشند تا کل جامعه ما قرآنی شود. اساسنامه هر دستگاه تا حد مشخصی به آنها اجازه حضور در فعالیت‌های قرآنی را می‌دهد،اما برای داشتن جامعه قرآنی باید دیوارها و مرزها را برداشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۰
حسین نامجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی