موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه قرآن و عترت راویان وحی باغین

قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . نهج البلاغه خطبه 176

موسسه فرهنگی قرآن و عترت راویان وحی باغین در سال 1388 تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضای

هیئت رئیسه آقای دکتر علی غلامعلی پور سرکار خانم معصومه شجاعی با مدیریت آقای حسین نامجو در شهر باغین شروع

به فعالیت نمود

اهداف موسسه:

این موسسه در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ متعالی قرآن کریم و زدودن محجوریت از چهره قرآن کریم در سطح شهر از طرق:

الف) آموزش عمومی ( روخوانی . روانخوانی . ترتیل . و تجوید)

ب) آموزش تخصصی( صوت الحن . حفظ کل قرآن کریم...

ج) آموزش حفظ خردسالان (3تا 5 و 5 تا 7 ساله )

می باشد

این وبلاگ تحت نظارت آقایان حسین نامجو و مَهدی شجاعی و خانم زهرا علیزاده اداره می گردد

نشانی : جنب بانک صادرات باغین مرکز قرآنی شهر باغین

شماره تماس: 3370410-0341

تلفکس: 3374353-0341

در گفت‌وگو با مسئولان ارشاد استان‌ها؛

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ق.ظ

توقف فعالیت‌های قرآنی استان‌ها مشکلی به نام بودجه دارد

%d8%aa%d9%88%d9%82%d9%81-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af

گروه فعالیت‌های قرآنی: کمبود اعتبارات مالی، برخی فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در استان‌ها، متوقف ساخته و تعدادی از موسسات قرآنی را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همگام با شرایط خاص مالی که در کشور از مدت‌ها پیش حاکم شده است، موسسات قرآنی کشور نیز به نوع خود با این مشکل دست به گریبان هستند و باز نبودن دست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شده فعالیت‌های قرآنی استان‌ها متوقف شود و همچنین بسیاری از این موسسات در آستانه تعطیلی قرار گیرند.
آنچه که در ذیل می‌آید، گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان قرآن و عترت مراکز برخی از استان‌های شمالی، جنوبی، مرکزی، شمال غربی و شمال شرقی است که خواستار انعکاس رسانه‌ای وضع موجود شدند.

توقف برنامه‌های بنیادین معاونت قرآن
یکی از مسئولان استان‌های مرکزی دراین خصوص می‌گوید: برکسی پوشیده نیست که کشور با مشکلات مالی مواجه است و باید طبق اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کرد، اما چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخی از کارهای موثر و بنیادین این معاونت برگزار نمی‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه تسویه‌حساب مالی جشنواره‌های پیشین، مانند جشنواره آیات، 70 درصد تعهدات محقق شد. البته اداره کل، مابقی اعتبارات هزینه شده را از محل اعتبارات استانی خود جایگزین می‌کند اما باید دانست فشار اصلی این امر بر دوش موسسات قرآنی است که اجرا برخی از امور جشنواره را برعهده داشتند.

برنامه‌های معاونت شفاف‌سازی شود
این مقام مسئول تصریح کرد: قرار است که کارها به موسسات و اتحادیه‌های استانی واگذار شود و در این راستا باید نحوه حمایت از موسسات مشخص شود. هر مدیری حق دارد طبق صلاح‌دید خود، برنامه‌های قبلی را ادامه ندهد، اما نباید مخاطبان را منتظر و بلاتکلیف بگذارد و باید نظر خود را درباره برنامه‌های پیشین و یا در حال اجرا صریحاً اعلام کند.

وی توضیح داد: ما یک مبلغ کمی را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت کردیم تا موسسات قرآنی را بتوانیم سرپا نگه داریم. اما مطلع هستم بسیاری از موسسات استان‌های دیگر بیش از یک سال و نیم است که مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. منظور من از حمایت‌های مالی، پخش کردن پول بی‌‌ضابطه بین موسسات نیست، بلکه منظور من حمایت‌های مالی در قالب تفاهم‌نامه‌های آموزشی است.
این فعال قرآنی گفت: وقتی که کمبود اعتبارات مالی به حدی است که برنامه‌های زیرساختی مانند دوره‌های آموزش قرآن و آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن تعطیل می‌شود، روا نیست که برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که بودجه میلیاردی می‌طلبد و یک فعالیت تبلیغی و ترویجی است، این میزان هزینه شود.
وی بیان کرد: مشکل دیگر ما این است که بودجه لازم برای استخدام نیروی انسانی برای دفتر معاونت قرآن و عترت هر استان، تامین اعتبار نشده است و طی نامه‌ای اعلام کردند که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند. قابل تصور نیست که دفاتر این معاونت که مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بدون امین اعتبار به کار خود ادامه دهد.
یکی دیگر از کارشناسان قرآن و عترت استان‌های شمالی کشور ضمن تایید وضع موجود گفت: هم‌اکنون در وضع خوبی به سر نمی‌بریم. ما از سال گذشته تاکنون نتوانستیم از موسسه‌های قرآنی حمایت کنیم و این وضع باعث شده است تا فعالیت‌های آنها متوقف و افت کند و حتی آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن نیز که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، برپا نشده است.

کمک خیرین به موسسات قرآنی
وی ادامه داد: برخی از موسسات به صورت خودجوش و توسط خیرین به حیات خود ادامه می‌دهند. در مسئله تجهیزات، به تازگی کتاب‌هایی برای ما فرستاده شده است که چندین سال در انبارها بوده است. همایش‌های سالیانه مدیران موسسات و بیمه فعالان قرآنی نیز قطع شده است.

موسسات جدیدالتاسیس؛ متحمل بیشترین فشار
این فعال قرآنی تصریح کرد: به نظر من موسساتی که سابقه چندین‌ساله دارند بهتر می‌توانند با این مشکل کنار بیایند و وابستگی کمتری از لحاظ مالی به معاونت دارند اما موسسات جدیدالتاسیس بیشترین آسیب را در این زمان می‌بینند. حتی مجوز فعالیت آنها نیز به مدت یک سال و نیم است که صادر نشده است و بعید می‌دانم با این روند پیشرو، موسسات بتوانند به سطح کیفی سابق برسند.

کوتاهی ما و حمایت مالی وهابیت
دیگر کارشناس قرآن و عترت یکی از استان‌های مرزی دراین خصوص اظهار کرد: استان ما یکی از استا‌ن‌های مرزی و بسیار محروم است و در این شرایط که نمی‌توانیم از موسسات قرآنی حمایت کنیم، وهابیت از برخی از مراکز دینی حمایت مالی می‌کند اما متاسفانه موسسات قرآنی در آستانه تعطیلی هستند.
وی افزود: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که موسسات با این وضعیت تا کی می‌توانند سرپا بمانند آما آنچه که مسلم است این است که باید فوری به داد موسسات رسید. در سال‌های اخیر برای رشد موسسات قرآنی زحمات زیادی کشیده شد و اگر با این وضع ادامه دهیم، ثمرات گذشته در خطر از دست رفتن قرار می‌گیرد.
این مسئول بیان کرد: ما این وضعیت را بارها و بارها به گوش مسئولان رساندیم و آنها نیز به ما پاسخ دادند که بودجه نیست و باید منتظر شد و ما هم صبر می‌کنیم.
مسئول قرآن و عترت دفتر یکی از استان‌های جنوبی ضمن تایید این شرایط عنوان کرد: این بحران‌های مالی باعث رکود فعالیت‌ها شده است ولی ما در استان خود مسابقات و طرح‌های استانی را تدارک دیده‌ایم، از رکود فعالیت‌های دینی و قرآنی عبور کردیم.
وی ادامه داد: آزمون‌‌های ملی حفظ و مفاهیم قرآن که همه ساله توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، یکی از پایه‌های درخشش این معاونت است و در استان‌ها، وزارت ارشاد را به همین آزمون‌های قرآنی می‌شناسند و مدارک صادر شده برای قرآن‌آموزان، اعتبار خود معاونت را بالا می‌برد.
این فعال قرآنی گفت: کارشناسان قرآن و عترت طبق وظایفی که برای آنها تعریف شده است، درحد توان مشغول رایزنی با دستگاه‌های مختلف مانند استانداری و ... هستند که فشارهای مالی به حداقل برسد. البته به نظر می‌رسد که در حال عبور از این بحران هستیم و این واقعیتی است که مهمترین بحث مدیران قرآنی است.

مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی استانی ضمانت اجرایی ندارد
وی توضیح داد: راه‌اندازی منشور توسعه فرهنگ قرآنی استان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به خاطر مشکلات مالی متوقف شده است و مصوبات آن اجرا نمی‌شود. به عبارت دیگر مصوبات و جلساتی که پشتوانه مالی نداشته باشد، ضمانت اجرایی نخواهد داشت.
این کارشناس قرآن و عترت یادآور شد: براساس قول‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد به زودی مقداری کمک‌های مالی شود که در صورت تحقق این امر، کار اندکی پیش رود.
وی ضمن انتقاد از بودجه ناچیز فرهنگی گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و باید بیشترین اعتبار را در زمینه فرهنگی در نظر بگیریم ولی مقوله فرهنگ مورد بی‌مهری قرار گرفته است و به آن کم‌توجه شده است.
کارشناس قرآن و عترت یکی دیگر ازاستان‌های شمال غربی کشور درباره رکود فعالیت‌های قرآنی استان‌ها گفت: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از آخرین انتصابات وزیر در این زمینه بود و خود این وقفه چندماه موجب بلاتکلیفی برنامه‌های قرآنی در کشور شد. 

سفرهای استانی که ادامه نیافت
وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های خوب در دوره‌های قبلی این بود که سفرهای استانی زیادی داشتند و با حضور خود، سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت را توضیح می‌دادند. با من تماس‌هایی برای دریافت نظرات انجام شد ولی متاسفانه ما نتیجه‌ای ندیدیم.
این فعال قرآنی ادامه داد: هنوز خود ما با ابهامات زیادی درخصوص مسائل اجرایی و نحوه حمایت‌های مالی و آزمون‌های ملی قرآنی مواجه هستیم و جوابی برای مراجعه‌کنندگان خود نداریم. به طور کلی دیدگان ما همچنان به تهران است که ما را از این بلاتکلیفی بیرون آورند.
وی در پایان تصریح کرد: برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها جلسات متعددی برگزار شد اما به خاطر مشکلات مالی این جلسات بی‌ثمر ماند و مصوبات آن به مراحل اجرایی نرسید.

ایکنا براساس رسالت خبری خود آماده دریافت و انعکاس نظرات مسئولان است!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۸
حسین نامجو

نظرات  (۱)

۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۵۳ محمدصادق حبیبیان
بیاین 
جالبه
habibian.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی